O napísanom, vytlačenom, prečítanom a o tých, ktorí za tým boli


Cla-cla-claudius Roberta Gravesa

24.03.2014 18:51

Keďže som nikdy neinklinovala k dejinám Rímskej ríše, muselo sa stať niečo extra, keď som si napokon prečítala obe časti historického románu Roberta Gravesa (1895-1985) - Já, Claudius a Claudius Buh a jeho žena Messalina. Za tým všetkým treba hľadať jedného človeka, Dereka Jacobiho, môjho súkromného učiteľa angličtiny. Bol úžasný ako detektív-mních Cadfael a tak som bola na neho zvedavá aj ako na cisára Claudia. No rozhodla som sa, že než si pozriem seriál na DVD, prečítam si aspoň prvú časť Já, Claudius, aby som mohla nadávať alebo chváliť prácu BBC. Pár dní pred Vianocami 2012 som si túto knižku doniesla z Trečnína a tak som mohla čítať. Čítala som celý Štedrý deň - zasa krásna asociácia v spojení s knihou :). Pod stromček som dostala DVD.

JÁ TIBERIUS CLAUDIUS DRUSUS NERO GERMANICUS Takový a Makový... "Claudius Hlupák" nebo "Ten Claudius" nebo "Claudius Koktavý" nebo "Clau-Clau-Claudius" nebo přinejlepším "strýček Claudius"....

Takto všelijako ho chudáka titulovali a on ich všetkých strčil do....Fiktívna autobiografia začína návšetvou Sybily, ktorá predpovedala Claudiovi budúcnosť. Claudius je rád strčený v knižnici, celé dni študuje, čo vzbudzuje u príbuzných úsmev, ale sú radi, že majú od neho pokoj. No jeho učiteľ vidí v ňom výnimočnosť a schopnosti. Nie všetkým je na smiech. 

Jedna z najlepších kapitoliek je 9. Ide o rozhovor Claudia a dvoch historikov - Livia a Pollia. Pollio po Claudiovej kladnej odpovedi na otázku, či chce prežiť dlhý a užitočný život s poctami, mu dá dobre mienenú radu:

"Pak přeháněj kulhavost, schválně koktej, předstírej často, že jsi nemocný, tvař se, že tě rozum opouští, trhej hlavou a pohrávej si s rukama při všech veřejných nebo poloveřejných příležitostech. Kdybys viděl tak daleko jako já, pochopil bys, že je to tvá jediná naděje, jak zustat v bezpečí a jak se nakonec dožít slávy."

Jedného dňa aj sám Augustus príde odprosiť Claudia za to, ako sa k nemu celý život správal. "Germanicus mi o tobě všechno pověděl. Říká, že ti nejvíc záleží na třech věceh - na tvých přátelích, na Římu a na pravdě. Byl bych velmi hrdý, kdyby si totéž myselel Germanicus o mně."

V prvej časti je opísaná aj vláda Caligulu, Claudiovho synovca. Keďže sa sám vyhlásil za najvyššieho boha, často sa vadil s tými ostatnými. Preto keď posielal listy, prikázal: "Pošlete to po souši, ne po moři. Pohádali jsme se s Neptunem."

Výborný historický román z roku 1934, plný vtipov a krvi. Taká príznačná kombinácia.

Filmové spracovanie je rovnako dobré ako román.

 

—————

Späť