O napísanom, vytlačenom, prečítanom a o tých, ktorí za tým boli


Geza Vermes - Ježíšovo umučení

21.06.2014 20:24

Dakedy som sa veľmi zaujímala (do istej miery sa stále zaujímam) o osobu Ježiša Krista z hľadisla histórie (z hľadiska teológie som jej mala a mám plné zuby). Cudzojazyčnej literatúry je požehnane, teórií kto bol a čo bol ešte viacej. Mne je najbližší Bart Ehrmann s jeho teóriou apokalyptického proroka (rovnaký názor mal aj Dr. Albert Schweitzer). Počas tohto záujmu som naďabila na webe na profesora menom Geza Vermes. Narodil sa v židovskej rodine, no spolu s rodičmi konvertoval na katolícku vieru. Dokonca bol aj kňazom, no po poznaní niektorých faktoch ohľadom ranného kresťanstva sa vrátil k judaizmu, dosť liberálnemu ovšem, pretože v jednom rozhovore tvrdil, že pred synagógou uprednostňuje prechádzky v lese. Žiaľ, minulý rok vo vysokom veku zomrel.

Literatúry o historickej osobe Ježiša je na Slovensku veľmi málo, ba takmer skoro nič. Výnimkou je u nás asi iba Ikar s pár knihami od Dr. Ehrmanna. Našťastie sú tu bratia Češi! Videnie prevelebenej Anny Márie Emerichovej, ktorá inšpirovala Mela Gibsona k natočeniu jedného biblického, perverzného filmu, kúpite v každom kníhkupectve. No že som na Slovensku natrafila v predajni na knihu od Vermesa...

Vermes podrobne rozoberá udalosti, ktoré viedli k ukrižovaniu Ježiša Krista. Podrobne sa venuje udalostiam, ako su zachytené v štyroch evanjeliách, poukazuje na spoločné znaky, no rovnako na evidentné protirečenia. Dozvieme sa o poslednej večere, Ježišovom zatknutí, Ježišovom vypočúvaní podľa Jána, Ježišovom nočnom vypočúvaní, rannom zasadnutí sanhedrínu, Judášovej sebevražde, rozsudku smrti, ukrižovaní, smrti a pohrebe.

Vermes je (bol) historik, preto hneď v prvej kapitole Literární a historícké úvodní poznámky píše, že evanjeliá

"...Hlásají totiž zvěst náboženskou v podobě přizpůsobené potřebám svých čtenářů. Takže dříve než se pustíme do zkoumání toho, čemu máme podle evangelistů ohledně umučení uvěřit, musíme se ptát, kto vlastně evangelisté byli,na koho se obraceli a co jejich díla motivovalo."

Rozoberá, čo by teoreticky pravdou v enajeliách byť mohlo a čo je naopak evidentne výmyslom evanjelistov, čo sa stať nemohlo, či už na základe vtedajších zákonov alebo náboženských zvyklostí.

Mne osobne sa najviac páči trefná poznámka ako Marek a Matúš (ako protižidovské evanjeliá) úmyselne ignorovali Ježišove "Otče odpusť im, lebo nevedia čo činia." Marek a Matúš nechajú Židov kričať "jeho krv na nás a naše deti." Potom je pochopiteľne osoba Ježiša iná u Mareka ako u Lukáša.

Výborná je kapitolka Poznámky k neshodám mezi synoptiky a Janem. Ani Pilát podľa Vermesa nemohol byť taký, ako je v Biblii opísaný. Pilát Nového zákona ma veľmi málo spoločného s tým skutočným Pilátom.

"Pilátova téměř servilní ústupnost kněžským představitelům a židovskému davu a jeho strach ze vzpoury jsou neodůvodněné a neodpovídají jeho roli. Příkaz jeho legionářům by přiměl všechny halasné Židy, aby si zachránili život útěkem. Vcelku je římsky vladař v evangeliích vykreslen jako člověk, který věří v Ježíšovu nevinu, ale nechá se Židy manipulovat a nakonec posílá jejich krále na kříž."

Dakedy po tejto knižke siahnem a prelistujem si v nej. Mám v nej bohatý poznámkový aparát, takže viem čo kde hľadať. Výborné čítanie počas cirkevných sviatkov! Alebo len tak, keď hlaholia zvony.

 

 

 

—————

Späť