O napísanom, vytlačenom, prečítanom a o tých, ktorí za tým boli


Za málo peniažkov, veľa (kvalitnej) muziky

11.03.2014 08:31

Na jeden z mojich naj naj kúskov som natrafila na burze starožitností, vo februári 2012 v Trenčíne. Ide o titul Představitelé světových literatur od Phdr. Ing. Otakara Dorazila (Hokrovy učebnice, Praha), s podtitulom Dílo a osudy největších spisovatelu našeho i světového písemníctví od středověku do dneška. Keď si predstavím, čo som za ňu dala a čo v nej je... Viď nadpis článku.

V úvode je malý chválospev na Dorazilovu osobu, ktorý je oprávnený. "V knize je výtěžek pilné četby lidově prostého, ale zaníceného a vlastními cestami poučeného milovníka literatury."

Slovenskej literatúre je venovaná 9. kapitolka. Výborne je spracovaná kapitola o vývoji anglického jazyk a literatúry. Pomohla mi pri príprave prezentácie na štátnice z angličtiny viac ako celý Internet dokopy.

Najlepšie na celej knižke - učebnici - sú šťavnaté opisy životov jednotlivých autorov v krásnej staršej češtine. Samozrejme, preberá sa aj tvorba, smery a prúdy, historický vývoj literatúry, ale preberá sa aj súkromný život a niektoré detaily sú ozaj kúsky. Dozvedela som sa  nové veci o mojich miláčikoch a vďaka tejto knižke som si aj nových miláčikov našla.

Tak sa dozvedám, že Diderot ešte ako 28 ročný omdlieval od hladu a že písal kvalitné kázne misionárom (Deista, neskôr ateista).

O P. B. Shelleym sa dozvedám že "...procházel londýnské nemocnice a pomáhal chudým a umírajícím, a doma potom zasedával nad spisy encyklopedistu a přemýšlel o náboženství lásky a náboženství všelidskosti. Nevěřil v boha, kterého předváděly církve, a nenáviděl celé to zřízení, které lidem svým formalismem zaclání zrak, aby neviděli a nepoznali pravého náboženství, náboženství lásky." Ó Shelley, ja nad tým uvažujem už celé roky!

Christopher Hitchens vychvaľoval Mary Ann Evansovú vo svojich knihách. Vďaka tejto knižke som sa o nej dozvedela viacej a prinútila sa tak dačo si prečítať. Skutočne sa jej krivdí; všade samý Dickens a tak som rada, že Dorazil jej uznal prvenstvo v anglickom psychologickom románe. Ďakujem!

Sú tu aj také malé perličky ako napr. na Romaina Rollanda "... Jan Kryštof, největší francouzský román z počátku století, nemohl dlouho najít nakladatele, tak byl nefrancouzský..."

Alebo ako pozitívny zvrat deja v jednom románe Samuela Richardsona jednoduchých dedinských ľudí tak potešil, že od radosti nevedeli čo, tak hnaní potešenými čitateľskými citmi bežali do kostola a vyzváňali. 

Táto rokmi zošlá knižka, ktorá uzrela svetlo sveta v 1947 je mojim miláčikom, s ktorým často zdieľam svoju posteľ. Je to také papierové zlatíčko pre ospustený ostrov a moja obľúbená modlitebná knižka pred spaním.

 

 

—————

Späť